Het Algemeen Bestuur vergadert in de regel eens per zes weken. Zij is representatief voor de ledenkring; grotere, middelgrote en kleinere ondernemingen kunnen zich erin herkennen.
Het Dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter, vice-voorzitter, penningmeester en secretaris. De bestuursvergadering wordt geleid door de voorzitter van NEPLUVI, die ook als eerste verantwoordelijk is voor de presentatie van het NEPLUVI-beleid naar politiek, overheid, andere maatschappelijk groeperingen, internationale verbanden en de media.
Leden leveren via besturen, commissies en adviesraden informatie, kennis en ervaring aan. Verscheidene Commissies zijn actief binnen NEPLUVI die de algemene taak hebben om elk op hun gebied het bestuur van NEPLUVI gevraagd en ongevraagd te adviseren en te informeren. De werving van commissieleden wordt gedaan onder de leden van NEPLUVI. Op deze manier kunnen er besluiten genomen worden op basis van zoveel mogelijk informatie, zowel in de breedte als in de diepte.
Op het Secretariaat wordt de algemeen secretaris/directeur drs. M.L. den Hartog bijgestaan door vier medewerkers. Het secretariaat staat onder leiding van voorzitter G.J. Oplaat. Onderstaand zijn de aandachtsgebieden van het secretariaat weergegeven. Op deze terreinen worden contacten onderhouden met de Nederlandse en Europese overheid en organisaties in Nederland en andere Europese landen.
- Economische en handelsaangelegenheden
Volgen van (internationale) markt- en prijsbeleid, prijsnoteringen, WTO, GATT. - Sociale aangelegenheden
Kwaliteit van de arbeid, CAO, VUT, opleiding en ontwikkeling, herindeling sociale stelsel. - Veterinaire en sanitaire aangelegenheden
Productkwaliteit en -veiligheid, keuring en kwaliteit, veterinaire wetgeving.` - Maatschappelijk verantwoord ondernemen
MeerJarenAfspraak energie-efficiency (MJA3), verpakkingsconvenant, milieuconvenant vleesindustrie.